Till navigation Till innehåll (s)
mz

10. 7-9 Kreativ upcycling - design med återbrukade material

I detta tema läggs fokus på hållbarhetstänk samt på kreativa designer för att ge nytt liv åt återbrukade textilier. Trycken ska ha en koppling till FN:s globala mål.

Varje dag konsumerar vi olika varor, en stor del av konsumtionen handlar om textilier. Från textilier tillverkas varor på olika sätt och i produktionen används olika resurser. 

För att öka medvetenheten kring ett mer hållbart samhälle behöver vi återbruka i större skala. 

I detta tema är huvuduppgiften att göra tryck i ett digitalt program som vi printar i vinylskärare och på klassiskt vis med potatis och andra återvunna föremål. 

Begrepp, material och tidsåtgång

Begrepp: Vinylskärare, grafik, material, återbruk, DIY, globala målen, fast fashion, slow fashion, design, klädproduktion, ekologiska fotavtryck.

Material: Vinylskärare, dator, gammal tröja/t-shirt/blus/skjorta eller en tygpåse. Elevernas dator/iPad medtages för att kunna dokumentera och ev påbörja efterarbete. 

Observera:  Alla elever behöver ta med sig något av följande: en tygbit 40*40, äldre t-shirt/tröja/blus/skjorta eller tygpåse för att kunna designa tryck och sen skriva ut trycket i vinylskäraren + potatistrycket. Vi trycker inte på nyinköpta kläder. 

Tidsåtgång: Förberedelse innan besök se en film ca 1,5h, 5h på Makerzone inklusive lunchtid för medhavd lunch samt efterarbete ca 2,5h. 

Inför besöket

Förbered er inför besöket genom att göra en undersökning med eleverna om hur mycket de kan om produktion av kläder och hur mycket resurser de kräver och vilken miljöpåverkan klädproduktionen har. Dela in eleverna i två grupper, dessa kommer endast att behövas på plats på Makerzone.

Aktivitet 1

Börja med att brainstorma om hur eleverna tror att klädproduktion påverkar miljön. Till hjälp finns en bild att visa i presentationen som heter "förarbete"

Se filmen från Ett miljösmart klädval

Ett miljösmart klädval

Aktivitet 2

Arbeta med Förenta Nationernas 17 Globala mål för hållbar utveckling, genom att genomföra lektionen Hållbar konsumtion - mål 12.

Hållbar konsumtion

“Sverige är ett av de länder i världen som har störst ekologiskt fotavtryck. Om alla människor på jorden skulle leva som i Sverige så skulle det behövas 4,2 jordklot. Hur är det med din egen konsumtion? Vilket ansvar har du och vad kan du göra för att minska ditt eget ekologiska fotavtryck?” (globalamalen.se)

Dela in eleverna i par och låt paren diskutera och rangordna sin konsumtion i diamanten i presentationen. Eleverna ska placera det mest viktiga högst upp och det minst viktiga av sina val längst ner. Arbetsparen behöver inte tycka och välja lika men de ska välja de nio viktigaste sakerna. Lyft och diskutera elevernas val i helklass. 

Vi fortsätter diskussionen kring detta på plats på Makerzone.

Kommunala skolor: Be eleverna gå med i det Classroom som ni ska använda. Koden har ni fått i inbjudan i kalenderhändelse. Där finns även det material som ni ska använda.

Friskolor: Efter besöket kommer eleverna att arbeta vidare i presentationen. Allt elevarbete i presentationerna delas Makerzone, makerzone@edu.sollentuna.se för återkoppling och feedback.

Tips till dig som pedagog

Om dina elever behöver mer kunskaper innan besöket på Makerzone kan du som pedagog visa och arbeta vidare med följande material.

För mer kunskaper om klädernas miljöpåverkan se filmen från Naturskyddsföreningen, Klädernas miljöpåverkan.

Klädernas miljö och klimatpåverkanFrån Naturskyddsföreningen finns även Klädskolan ett faktablad om hela processen av tillverkning av kläder.

KlädskolanFrån Världsnaturfonden WWF kan ni även ta del av

Gröna jeans - Att påverka miljön när du handlar kläder

Så kan du minska dina kläders påverkan på miljönFör att se direktpåverkan i miljön se reportage från SVT om Aralsjön.

Bomullsodlingar fick en av världens största sjöar att försvinnaFrån Sveriges konsumenter finns lektions materialet

Schyssta kläder

Hållbar konsumtion och konsumentmakt

Besöket på Makerzone

Arbetsgång på Makerzone:

  1. Samling för presentation. 
  2. Genomgång av arbetsuppgiften, att skapa en design i Cricut, genomgång av funktioner i Cricut. och skriva ut trycket samt placera på återbrukat plagg/väska. 
  3. Grupp 1: Skiss av design samt potatistryck fram till lunch
    Grupp 2: Skiss av design samt vinyltryck fram till lunch
  4. Lunchpaus
  5. Grupp 1: Skiss av design samt vinyltryck fram till redovisning
    Grupp 2: Skiss av design samt potatistryck fram till redovisning
  6. Vi återsamlas och presenterar de olika trycken och hur de är kopplade till de globala målen.
  7. Avslut genom samling för reflektioner och utvärdering.

Efter besöket

Eleverna redovisar sina tryck samt gör ett efterarbete i en arbetsbok som finns i Classroom. 

Kommunala skolor: Alla elevernas arbeten lämnas in i Classroom så att både undervisande lärare samt Makerzone kan ta del av elevernas arbete. 

Friskolor: Dela sen elevernas presentation när den är färdig med Makerzone mail för feedback och återkoppling.

Ur Läroplanen
Övergripande mål och riktlinjer

Skolan ska ansvara för att varje elev efter genomgången grundskola

  • Kan lösa problem och omsätta idéer i handling på ett kreativt och ansvarsfullt sätt,
  • kan lära, utforska och arbeta både självständigt och tillsammans med andra och känna tillit till sin egen förmåga,
  • har fått kunskaper om och förståelse för den egna livsstilens betydelse för hälsan, miljön och samhället, 
  • har fått kunskaper om förutsättningarna för en god miljö och en hållbar utveckling.

Läraren ska 

  • Ge utrymme för elevens förmåga att själv skapa och använda olika uttrycksmedel,
  • samverka med andra lärare i arbetet för att nå utbildningsmålen.

Eleverna ges förutsättningar att utveckla sin förmåga 

  • Skapa bilder med digitala och hantverksmässiga tekniker och verktyg samt med olika material (Bd).
  • Värdera lösningar på olika miljö- och utvecklingsfrågor utifrån överväganden kring etik och hållbar utveckling (Ge).
  • Analysera och kritiskt granska lokala, nationella och globala samhällsfrågor ur olika perspektiv (Sh).
  • Formge och framställa föremål i olika material med hjälp av lämpliga redskap, verktyg och hantverkstekniker (Sl).
  • Välja och motivera tillvägagångssätt i slöjdarbetet utifrån syftet med arbetet och utifrån kvalitets- och miljöaspekter (Sl).
  • Identifiera problem och behov som kan lösas med teknik och utarbeta förslag till lösningar (Tk).
  • Använda teknikområdets begrepp och uttrycksformer (Tk).

Centralt innehåll åk 7-9 som berörs

Bild

Samhällskunskap

Geografi

Slöjd

Teknik

Kunskapskrav för godtagbara kunskaper i slutet av åk 9

Bild

Samhällskunskap

Geografi

Slöjd

Teknik