Till navigation Till innehåll (s)
mz

Tema 8. 8–9 Desinformation - Skapa en egen påverkanskampanj

Eleverna får skapa en egen påverkanskampanj för att få kunskap om och förstå hur en påverkanskampanj kan vara uppbyggd, vilka strategier och tekniker som används.

I detta tema får eleverna praktiskt träna sin medie- och informationskunnighet genom att själva skapa en kampanj med flera olika delar som, inlägg i sociala medier, annonser, deep fakes och en vilseledande video samt planera hur dessa ska spridas.

På Skolverkets hemsida kan man läsa följande om vilseledande information: 

Det rådande säkerhetsläget kräver att alla är uppmärksamma och kritiska mot vilseledande information som sprids för att skapa instabilitet eller konflikter mellan olika grupper i samhället. Påverkanskampanjer blir alltmer sofistikerade och pågår i hög grad på platser där barn och elever finns. Både lärare och elever ställs inför en alltmer komplex miljö på internet som de behöver navigera i.

Påverkanskampanjer, fejkade nyheter och annan vilseledande information sprids ofta på internet i allmänhet och i sociala medier i synnerhet. Inte sällan är desinformation vanligt förekommande i forum, sociala medier och spel som barn och unga använder.

Påverkanskampanjer är det begrepp som används för att beskriva denna nya typ av säkerhetshot. I en påverkanskampanj utnyttjar främmande makt samhällets sårbarheter. Påverkanskampanjer är något vi behöver försvara oss emot för att värna målen för landets säkerhet.

I det spända läget vi befinner oss i nu finns det all anledning att vara vaksam och källkritisk. Förskolan och skolan har en viktig roll i att utbilda eleverna i källkritik, och vuxna har en viktig roll att prata med barn och elever om detsamma.

Påverkanskampanjer kan ofta syfta till att nå just barn och unga, men även lärare och andra som arbetar i förskolan eller skolan kan vara måltavlor för propaganda och ryktesspridning.

Tillvägagångssätten kan skilja sig åt, men syftet är ofta att styra eller störa den öppna debatten och försvaga tilliten till samhället.

Källa: Skolverkets webbplats

Kännetecken på desinformation, vilseledande information och propaganda att se upp för:

  • den är missvisande och har ofta en dold avsikt,
  • den riktar in sig på våra sårbarheter och
  • har som syfte att störa och styra den öppna debatten och försvaga tilliten till vårt samhälle.

Källa: Myndigheten för psykologiskt försvar

Eleverna ska i små grupper att samarbeta och planera sin påverkanskampanj, dess innehåll och sin video. De behöver besvara dessa frågor:

  • Vilket är budskapet?
  • Vilka känslor ska den spela på?
  • Vilka påverkansstrategier? 
  • Hur ska den spridas?

Innehållet i kampanjen kan vara:

  • Vilseledande film(obligatorisk för alla grupper)
  • Skrivna inlägg i sociala medier
  • Blogg med ett inlägg (Google Sites)
  • En webbsida som ska verka trovärdig(Google Sites)
  • Annonser i sociala medier (inte lägga ut på riktigt)
  • Trollkonton
  • Bottar
  • Deepfakes

Eleverna behöver grundläggande kunskaper i iMovie. Vi kommer även att jobba med Greenscreen, AI och Deepfakes med mera.

Begrepp, material och tidsåtgång

Begrepp: demokrati, öppen debatt, yttrandefrihet, påverkanskampanj, desinformation, informationspåverkan, vilseledning, källkritik, källtillit, narrativ, polarisering, propaganda, AI, deep fake, 

Material: Internet. Elevernas dator/iPad medtages.

Tidsåtgång: Förberedelse innan besök ca 1,5 h. På Makerzone 5,5 timmar (inklusive lunchpaus) samt efterarbete cirka 1 timme.

Inför besöket

Aktivitet 1

Se filmen "Det nya hotet"

Det nya hotet

Diskutera med eleverna efter filmen om hur de upplevde filmen (de flesta brukar inte förstå att det är fejk). Be eleverna berätta vad som berörde dem mest, vad som påverkade dem.

Se sedan filmen "Det nya hotet - Så här gjorde vi filmen"

Så här gjorde vi filmen 

Diskussionsfrågor efter filmen:

I filmerna används flera metoder för att försöka påverka dina känslor och åsikter.

  • Vilka metoder kommer du ihåg?
  • Känner du till några andra?
  • Har du stött på metoderna som används i filmen förut? Om ja, när?

Vem eller vilka påverkar dina åsikter mest? Börja med att rangordna själv och diskutera gemensamt.

  • Vänner
  • Föräldrar
  • Tv och tidningar
  • Reklam
  • Forskning
  • Eget alternativ

Att fundera på:

  • Vem/vilka ligger bakom kampanjerna?
  • Var sprids de?
  • Vilka riktar de sig till?
  • Varför?

Aktivitet 2

Läs denna artikel från Internetstiftelsen:

Artikel från Internetstiftelsen

Fundera noga på ämnen ni skulle kunna göra en kampanj kring, alla ämnen lämpar sig inte att göra kampanjer kring. Det kan vara något mkt lättsamt som tillexempel "godis är ett hot mot mänskligheten"  eller "motion behövs inte" osv. Du som lärare får gärna kontakta Makerzone om du har funderingar kring ämnesval. 

Kommunala skolor: Be eleverna gå med i det Classroom som ni ska använda. Koden har ni fått i inbjudan i kalenderhändelse. Där finns även det material som ni ska använda.

Friskolor: Efter besöket kommer eleverna att få tillgång till sina filmer om källkritik.

Tips till dig som pedagog

Om du som lärare vill fördjupa dig i ämnet har Myndigheten för samhällsberedskap en gratis webbkurs:

Webbkurs.

Besöket på Makerzone

  • Samling för presentation.
  • Genomgång av arbetsuppgiften och gruppindelning
  • Arbeta med att planera och skapa innehåll till gruppens påverkanskampanj. 
  • Städ och återställning av material.
  • Avslut genom samling.

Arbete efter besöket

Läs denna fördjupande text från Internetstiftelsen: Vad är informationspåverkan av främmande makt?

Eleverna får kort presentera sin kampanj i en Google presentation och visa sina filmer. 

  • Kommunala skolor: Alla elevernas arbeten lämnas in i Classroom så att både undervisande lärare samt Makerzone kan ta del av elevernas arbete. 
  • Friskolor: Elevernas lärare får en mapp delad med elevernas filmer om de inte filmat med sina egna iPads. 

Ur läroplanen

Övergripande mål och riktlinjer 

Skolan ska ansvara för att varje elev efter genomgången grundskola

  • Kan lösa problem och omsätta idéer i handling på ett kreativt och ansvarsfullt sätt, 
  • Kan använda såväl digitala som andra verktyg och medier för kunskapssökande, informationsbearbetning, problemlösning, skapande, kommunikation och lärande,
  • Kan lära, utforska och arbeta både självständigt och tillsammans med andra och känna tillit till sin egen förmåga.
  • Kan använda sig av ett kritiskt tänkande och självständigt formulera ståndpunkter grundade på kunskaper och etiska överväganden.

Läraren ska 

  • Samverka med andra lärare i arbetet för att nå utbildningsmålen.
  • Stärka elevernas vilja att lära och elevens tillit till den egna förmågan.

Eleverna ges förutsättningar att utveckla sin förmåga  

  • Undersöka och presentera olika ämnesområden med bilder (Bd).
  • Söka information om samhället från medier, internet och andra källor och värdera deras relevans och trovärdighet (Sh).
  • Söka information från olika källor och värdera dessa (Sv).
  • Använda teknikområdets begrepp och uttrycksformer (Tk).

Centralt innehåll som berörs åk 7–9

Samhällskunskap

Svenska

Teknik

Kunskapskrav för nivå E i slutet av åk 9

Samhällskunskap

Svenska

Teknik