Till navigation Till innehåll (s)

Så här arbetar vi

Vi har bara två klasser i varje årskurs vilket gör att alla lärare inom stadiet känner alla som går där. Vi är dessutom kända för att arbeta med tvålärarskap vilket innebär att två lärare är ansvariga vid varje undervisningstillfälle.

Tvålärarskapet ger en pedagogisk flexibilitet och skapar trygghet och lugn för både lärare och elever.

Varje individ ska bli sedd och bekräftad. Det är allas ansvar att ge varandra studiero och ett respektfullt bemötande. Vi hjälps också åt att ta ansvar för vår skolmiljö och lägger undan både ytterskor och mobiltelefoner när vi kommer till skolan.  

Förskoleklass till årskurs 3

Redan från förskoleklass arbetar ett arbetslag med två lärare och pedagoger från fritids runt en klass. Samma arbetslag fortsätter att undervisa eleverna i årskurs 1 till 3. Hög personaltäthet är en styrka och vi kan utforma en verksamheten där elevens behov sätts i fokus. Det är också en trygghet för eleverna att möta samma lärare under en lång tid.

I förskoleklass arbetar vi utifrån skolverkets material, Hitta språket och Hitta matematiken. Vi arbetar även med Vektor som är ett forskningsbaserat program för matematik där eleverna utvecklar sitt minne och får grundläggande kunskaper. Vi arbetar vidare med Vektor i årskurs 1. I förskoleklass varvas det pedagogiska arbetet med lek för att skapa en lustfylld inställning till kunskaper. 

Eleverna har tillgång till varsin skoldator och pedagogerna är erfarna gällande digitala lärmiljöer. Vi kartlägger elevernas inlärning regelbundet för att vi skall kunna möta varje elevs individuella behov. Utvecklingssamtal genomförs en gång per termin från förskoleklass upp till årskurs 3.

Fritidshem för F-klass och år 1-3

Vi vill att alla elever på fritidshemmet ska uppleva trygghet och att de ska möta en verksamhet med hög pedagogiskt kvalitet. Verksamheten planeras utifrån kursplanen och vi följer ett årshjul med olika teman och aktiviteter. 

På rasterna kan eleverna välja att leka på egen hand eller delta i de vuxenstyrda aktiviteterna. Vi har även lekbod på skolgården som är fylld med lekredskap som inbjuder till olika former av fysisk träning och samarbetsövningar. 

Har du har några funderingar får du gärna höra av dig till oss:

Fritidshem - kontakt

Sök plats på fritidshemmet

Årskurs 4-6

Även på mellanstadiet arbetar vi med tvålärarskap. Undervisningen är tydligt strukturerad och organiserad. Mål och syfte bryts ner till lektionsnivå och förtydligas för eleverna så att de vet vad som förväntas av dem. Det ger eleven möjlighet att träna i att ta ansvar för sin egen kunskapsinhämtning.

Elevernas kunskapsutveckling dokumenteras och pedagogerna ger återkoppling på ett strukturerat sätt. Återkopplingen sker både via elevens egna dokument och via vår skolplattform, Infomentor. Utvecklingssamtalen på mellanstadiet leds av eleverna och genomförs en gång per termin.

Alla elever har en egen skoldator där de tar del av undervisningen samt de digitala lärmiljöer som vi använder oss av. 

Utöver pedagoger finns personal från fritidshemmet som arbetar ute i klasserna i framför allt praktisk/estetiska ämnen. 

Fritidshem åk 4-6, kallas "Klubben"

Vi använder skolgården och alla möjligheter till lek som finns på den. Vid mellanmålet får eleverna välja olika smörgåsar, yoghurt, flingor och mjölk. Efter mellanmålet är det dags för dagens aktivitet. Utöver våra dagliga aktiviteter har vi även tillgängligt material som brädspel, spelkort, biljard, pingis samt material för skapande. Vi har även ett tv-spelsrum som finns tillgängligt att använda, däremot är det inte alltid öppet för att minska på skärmtid.

Om du har några funderingar får du gärna höra av dig till personalen.

Kontakt med fritids

Ansök om plats i vår fritidsverksamhet

Årskurs 7-9

Vårt högstadium kännetecknas av kreativitet, nyfikenhet och ansvar. Vi är övertygade om att elevernas höga meritvärden beror på tvålärarskapet. Det ger tydlig och strukturerad undervisning, där elever tränas i att ta ansvar för sin egen kunskapsinhämtning.Till stöd finns även en SYV, kurator och skolhälsoteamet.

Elevernas kunskapsprogression dokumenteras och återkoppling från pedagogerna sker på ett strukturerat sätt, dels via elevens egna kunskapsuppföljning och via vår skolplattform, Infomentor. Utvecklingssamtalen är elevledda och genomförs en gång per termin.

På högstadiet arbetar vi tematiskt och ämnesövergripande med olika projekt för de olika årskurserna i syfte att öka på lusten för att lära samt möjlighet till sambedömning.