Till navigation Till innehåll (s)
naturskolan

Grön integration

Sedan läsåret 21/22 har vi arbetat med en särskilt riktad verksamhet, Grön integration. I den verksamheten erbjuds Turebergsskolan och Rösjöskolan ett extra antal klassdagar som ett led i att öka elevernas trygghet i sin närmiljö. Alla elever, oavsett förutsättningar, ska få möjligheten att uppleva och känna trygghet i naturen!

Grön integration började som ett projekt under ledning av Veronica Morin, höstterminen 2022. Då med Turebergsskolans F-3 klasser och C-klassen på rörelsenedsättningsenheten. Projektet blev lyckat och uppskattades av både elever och pedagoger. Vi fick möjlighet att vidareutveckla projektet och satsa resurser på både Turebergsskolan och Rösjöskolan till läsåret 22/23.

Syftet är att visa eleverna den svenska naturen och lära dem mer om allemansrätten och vilka djur och växter som finns här. Vi vill att eleverna ska känna sig trygga ute. Vi tränar samarbete och ger dem gemensamma upplevelser. Allt för att förbättra språket och skapa trygghet och gemenskap hos eleverna.

Eleverna säger:

“Det var första gången jag tog på en svamp!” - elev åk 2

“Jag är tacksam att vi får vara ute och leka. Och korv” - elev åk 2

“OJ my god! Det här är ju helt otroligt!” - elev f-klass tittar i lupp

Lärarna säger:

I naturen finns det utrymme för de elever som har svårt att hitta vänner under skoltid på plats. Elever leker "över och förbi" sina vanliga kompisrelationer.” - pedagog

“Våra elever har verkligen fått komma iväg på längre tur från skolan. Det är många som på grund av funktionsvariation och kultur inte går ut i skogen så det har varit väldigt positivt. Det har också varit ett sätt att utmana oss vad det gäller väder då det ofta blir så att man stannar inne om det är kallt ,snöar eller regnar.” - pedagog på rörelsenedsättningsenheten

“Eleverna är i stort behov av språkutveckling. Nu har de något att prata om.” - pedagog när eleverna letar spår efter djur

För arbetet tilldelades Naturskolan Sollentuna/Väsby FN Agenda 2030-pris för 2022. I arbetet har vi särskilt haft de globala målen 4 - God utbildning för alla, 10 - Minskad ojämlikhet och 11 - Hållbara städer och samhällen i fokus.