Till navigation Till innehåll (s)

Ansök om ekonomiskt bistånd via e-tjänst

För att kunna ansöka via e-tjänsten behöver du vara folkbokförd i Sollentuna kommun. Titta gärna på filmen nedan innan du gör din ansökan!

Ansök via e-tjänst

Du kan ansöka om ekonomiskt bistånd via e-tjänst. Nu har vi uppdaterat vår e-tjänst så att det ska bli enklare för dig när du ansöker. 

Kom ihåg att om det är första gången du ansöker om ekonomiskt bistånd behöver du ringa Kontaktcenter och genomföra informationssamtal inom 3 dagar från att du fyllt i e-ansökan och signerat den.

Jag vill ansöka om ekonomiskt bistånd via e-tjänst

Se dina ärenden

När du har ansökt om ekonomiskt bistånd i e-tjänsten kan du följa ditt ärende under Mina sidor. Mina sidor är dina personliga sidor på sollentuna.se som du når genom att logga in med e-legitimation. 

Jag vill logga in på Mina sidor

Öppen mottagning hos ekonomiskt bistånd

Nu kan du få hjälp via telefon med att komma igång med att e-ansöka om ekonomiskt bistånd. Det kommer finnas möjlighet att få stöd och hjälp på olika språk.

Vi har telefontid på torsdagar mellan klockan 15.00- 17.00

Jag vill ringa till kontaktcenter

Så här ansöker du om ekonomiskt bistånd

Se en film om hur du ansöker om ekonomiskt bistånd - YouTube

Du kan endast skicka in en ansökan per månad. När du skickat in en ansökan för en månad stängs e-tjänsten för nya ansökningar för den månaden. Om du får nya räkningar du måste betala inom samma period kan du kontakta din handläggare via ”Mina meddelanden” i e-tjänsten. E-tjänsten kommer att vara öppen för ansökan 20 dagar innan nästa månadsperiod börjar. Du kan tidigast fylla i ansökan i e-tjänsten för en månad den 10:e-11:e månaden före.

I e-tjänsten kan du se

  • när din ansökan har kommit in.
  • om någon handling saknas.
  • vad beslutet blev och varför.
  • om, när och hur mycket pengar du får.
  • hur du överklagar ett beslut.
  • vem som är din handläggare och kontakta din handläggare.

Steg-för-steg guide, ansökan om ekonomiskt bistånd

Ta gärna hjälp av vår guide när du ansöker. Den finns på svenska, arabiska, persiska, somaliska och tigrinja. 

Guide e-tjänst ekonomiskt bistånd svenska 

Guide e-tjänst ekonomiskt bistånd arabiska 

Guide e-tjänst ekonomiskt bistånd persiska 

Guide e-tjänst ekonomiskt bistånd somaliska

Guide e-tjänst ekonomiskt bistånd tigrinja 

Bra att tänka på 

  • Om det är första gången du söker - samla ihop dina papper (kontoutdrag, fakturor, kvitton, hyresavtal, intyg, avtal med mera) om dina inkomster och utgifter som ska tas upp i ansökan. Du kan bifoga papperna som PDF-filer med din ansökan eller ta med dig dem på besök.
  • Logga in på e-tjänsten med din e-legitimation eller bank-ID. E-tjänsten når du dygnet runt från din mobil, surfplatta eller dator. Det är bara du som kan se uppgifterna i e-tjänsten när du loggat in. 
  • Fyll i dina uppgifter, signera med din e-legitimation eller bank-ID. Om ni är två som söker måste båda signera ansökan för att vi ska börja handlägga den.
  • Ring kommunens kontaktcenter 08-579 21 000 inom 3 dagar från att du fyllt i en e-ansökan om det är första gången du ansöker. Kontaktcenter kommer att ställa frågor till dig om din situation. Du kan få avslag om du inte ringer kontaktcenter.
  • Efter att du skickat in din ansökan och ringt kontaktcenter kan du följa ditt ärende under "Mina ärenden" som du hittar högst upp i e-tjänsten. Där får du också kallelsen till besöket.
  • För dig som beviljas ekonomiskt bistånd. Det datum som finns angivet för utbetalning i e-tjänsten motsvarar inte alltid det datum som du får pengarna. Du behöver räkna med 1-3 bankdagars fördröjning.

Mer läsning för dig