Till navigation Till innehåll (s)

Extra anpassning, särskilt stöd

Ibland kan en elev vara i behov av individuella stödinsatser. Dessa kan sättas in i form av extra anpassningar, inom ramen för den ordinarie undervisningen, eller i form av särskilt stöd.

Extra anpassningar

Extra anpassningar är en stödinsats som är möjlig att genomföra inom ramen för den ordinarie undervisningen. Här är några exempel på extra anpassningar: 

  • extra tydliga instruktioner.
  • stöd att sätta igång arbetet.
  • hjälp att förstå texter.
  • digital teknik med anpassade programvaror.
  • enstaka specialpedagogiska insatser.

Särskilt stöd

Särskilt stöd är insatser som normalt inte är möjliga att genomföra inom ramen för den ordinarie undervisningen. Särskilt stöd beslutas av rektor och dokumenteras i ett åtgärdsprogram. Några exempel på särskilt stöd:

  • regelbundna specialpedagogiska insatser i ett visst ämne under en längre tid, till exempel av en speciallärare.
  • placering i en särskild undervisningsgrupp.
  • enskild undervisning.
  • anpassad studiegång, vilket innebär avvikelser från timplanen och de ämnen och mål som gäller för utbildningen, exempelvis att ett ämne eller delar av.
  • reducerat program i gymnasieskolan – med samma förutsättningar som för anpassad studiegång men kopplat till kurser.
  • reducering av nationellt program i anpassade gymnasieskolan.

Åtgärdsprogram

Efter att utredning är gjord fattar rektorn beslut om eleven behöver särskilt stöd. Rektor kan överlåta arbete och rätt att fatta beslut till någon annan. I de fall som utredningen visar att behovet av stöd kan tillgodoses genom extra anpassningar utarbetas inget åtgärdsprogram. Ett beslut om att inte utarbeta ett åtgärdsprogram ska dokumenteras skriftligt.

Är du inte nöjd med besluten gällande åtgärdsprogram kan du överklaga. Information om hur det går till får du av din skola.

Kommungemensam särskild undervisningsgrupp

Elever ska i första hand gå i sin ordinarie skola men ibland kan kommunens grundskolerektorer utifrån en elevs stödbehov och sin organisation placera vissa elever i den kommungemensamma särskilda undervisningsgruppen. I Sollentuna kommun ligger denna grupp på Silverdalsskolan.

Det är elevens nuvarande kommunala grundskola i Sollentuna kommun som tillsammans med rektor för Silverdalsskolan som bedömer om eleven ska beredas plats vid den kommungemensamma särskilda undervisningsgruppen. Beslutet fattas inom ramen för elevens åtgärdsprogram. Eleven behåller sin placering vid ”hemskolan” vid ett mottagande i aktuell grupp. Det är således rektor på elevens ”hemskola” som är ytterst ansvarig för att följa upp elevens skolsituation vid den kommungemensamma särskilda undervisningsgruppen.

Elevens vårdnadshavare/förälder kan inte ansöka om placering vid Silverdalsskolans kommungemensamma särskilda undervisningsgrupp.

Silverdalsskolans autismverksamhet

Brageskolan, kommunal resursskola

Brage är en kommunal resursskola som riktar sig till elever i årskurs F-9. För att få en plats här ska eleven ha ett omfattande behov av särskilt stöd och ha en varaktig och omfattande funktionsvariation. Hit kan endast elever som har Sollentuna som hemkommun söka.

Brageskolan

RN-enheten på Turebergsskolan

För elever med rörelsenedsättning. Här går elever i årskurs F till 9.

Turebergsskolans RN-enhet

Överklaga ett beslut

Om du har fått ett beslut från Sollentuna kommun som du är missnöjd med har du möjlighet att få vissa beslut överprövade av Skolväsendets överklagandenämnd. 

Skolväsendets överklagandenämnd

Mer läsning för dig