Mina sidor är dina personliga sidor som du når genom att logga in med e-legitimation. Här kan du skapa en profil och se dina inskickade ärenden inom vissa områden.
Ta del av meddelanden från kommunen på ett säkert sätt
Säkra meddelanden
Här kan du logga in om du har fått ett säkert meddelande från kommunen. Du behöver en e-legitimation i form av BankID, Mobilt BankID eller Freja eID när du loggar in.
I vår e-tjänst för barnomsorg kan du ansöka om plats i både kommunala och fristående verksamheter. Här kan du ansöka om plats, besvara erbjudande om placering, ändrar inkomst och kontaktuppgifter och säga upp ditt barns placering.
Det är viktigt att du betalar rätt avgift. Vi kontrollerar hushållets samlade inkomst varje år. Var därför noga med att registrera ny inkomst. Det gör du i vår e-tjänst för barnomsorg.
Under fliken ”Mina uppgifter” ser du vilka uppgifter om ditt hushålls inkomster som finns registrerade. Dessa gäller fram tills dess att en ny inkomst har registrerats. Utan registrerade inkomstuppgifter debiteras du den högsta avgiften.
När din nya inkomst registrerats kommer avgiften på din nästkommande faktura att påverkas. Detta innebär att det belopp du ska betala på nästa månads faktura ändras beroende på vilken ny inkomst du registrerat.
Elever med annat modersmål än svenska kan ha rätt att få undervisning i ämnet modersmål.
Du kan ansöka om modersmål för ditt barn om:
Du som vårdnadshavare samt ditt barn ett annat modersmål än svenska.
Ni använder språket i ert dagliga umgänge hemma.
Ditt barn har grundläggande kunskaper i språket, det vill säga ditt barn kan prata och förstå språket.
Du som vårdnadshavare talar ett av minoritetsspråken, finska, samiska, romani chip, meänkiele eller jiddish. (Här krävs inte att barnet har grundläggande kunskaper.).
Även barn som är adopterade kan ansöka om modersmål. Det finns inga krav på att det är ett umgängesspråk hemma, men barnet måste ha grundläggande kunskaper i språket.
Gymnasieskola - inackorderingstillägg, ansökan för gymnasieelever
Om du läser på en kommunal gymnasieskola och ska bo och studera utanför din hemort (Stockholms län), kan du söka stöd för boendet hos din hemkommun. Du kan inte samtidigt söka och ta ut resebidrag.
Innan du går till e-tjänsten ska du skaffa ett intyg från gymnasieskolan att du har påbörjat din utbildning. Använd denna blankett eller ett intyg från skolan.
Vuxenutbildningen Kunskapsparken samordnar all vuxenutbildning i Sollentuna kommun. Här erbjuds ett brett utbud av kurser och utbildningar för dig som är vuxen och vill studera.
Just nu är det många som söker bygglov. Därför är vår handläggningstid något längre än vanligt. Om ditt ärende är tydligt och komplett redan från början, så underlättar det handläggningen.
Kartan används för detaljerad planering, projektering och som underlag till olika kartprodukter. Den innehåller bland annat fastighetsgränser, fastighetsbeteckningar, gator och vägar, gång- och cykelvägar, byggnader och höjdkurvor.
Pris för baskarta beror på önskad utbredning och innehåll.
Kartan används för detaljerad planering, projektering och som underlag till olika kartprodukter. Den innehåller bland annat fastighetsgränser, fastighetsbeteckningar, gator och vägar, gång- och cykelvägar, byggnader och höjdkurvor.
Pris för baskarta beror på önskad utbredning och innehåll.
När du vill bygga om, bygga till eller bygga nytt kan du behöva skaffa bygglov. Bygglovet ser till att det som byggs är bestående, vackert, miljövänligt, säkert och tillgängligt för funktionshindrade. Det bidrar till att vi får en hållbar och demokratisk samhällsplanering.
Gränsutvisning innebär att gränsens läge markeras med träkäpp eller annan enklare markering enligt kommunens baskarta. Det är bra att göra en gränsutvisning när du osäker på var din fastighetsgräns går.
Gränsutvisning är inte en juridiskt gällande åtgärd. För permanent gränsmarkering krävs en lantmäteriförrättning.
Priset baseras på antalet markerade gränspunkter. Kostnaden för den första punkten är 2727,50 kr inklusive moms. Extra punkter vid samma tillfälle kostar 682,50 kr styck inklusive moms.
Utstakningen innebär att läget för en blivande byggnad märks ut på marken så att det stämmer med bygglovet. I bygglovsbeslutet och vid byggsamrådet informeras om utstakning krävs.
Om du ska installera en värmepumpsanläggning för utvinning av värme ur mark, berg, ytvatten eller grundvatten, måste du anmäla detta till miljö- och byggnadskontoret. Handläggningstiden är fyra veckor från det att anmälan är komplett.
En lägeskontroll är en kontrollmätning för att se att nya byggnader och tillbyggnader har placerats på rätt plats på tomten. Lägeskontrollen bör göras så tidigt som möjligt, efter formsättning av grund eller efter det att man har monterat prefabricerade element till grund. Detta för att undvika dyra flyttningar om det blivit fel. Skicka in ett intyg till bygglovsavdelningen om att lägeskontrollen är utförd. Intyget fungerar som underlag för slutbesked.
Mät- och kartenheten arbetar med mätningstjänster och kartprodukter på uppdrag av privatpersoner och företag, till exempel nybyggnadskarta, husutstakning, lägeskontroll och gränspåvisning. Vi utför även andra mätuppdrag enligt överenskommelse.
Beställa nybyggnadskarta eller förenklad nybyggnadskarta
Nybyggnadskartan styr var på tomten den nya byggnaden kan ligga. På den ritar du in den önskade placeringen av huset. Kartan innehåller bland annat fastighetsgränser, detaljplanens bestämmelser, existerande byggnader, höjder, nivåförhållanden och anslutningspunkter för vatten och avlopp. För att se exempel på hur du använder nybyggnadskartan, se länken "Innehåll i bygglovsansökan" nedan.
Pris på nybyggnadskarta för en vanlig villatomt upp till 2 000 kvm är 10 230 kr. Ingen moms tillkommer.
Leverans sker normalt inom 5-6 veckor som CAD- och PDF-filer.
För tillbyggnader och komplementbyggnader m.m. kan det behövas en förenklad nybyggnadskarta. Den förenklade nybyggnadskartan innehåller inte VA-information. I de fall fastigheten omfattas av detaljplan ritas plankartans prickmark, korsmark u-område mm in. I dessa fall tas en tilläggsavgift ut.
Pris på förenklad nybyggnadskarta för en vanlig villatomt är 6 138 kr. Tilläggsavgift 650–1300 kr. Ingen moms tillkommer.
Leverans sker normalt inom 3-4 veckor som CAD- och PDF-fil.
För att driva livsmedelsaffär, restaurang, pizzeria eller andra livsmedelsföretag måste ditt företag vara registrerat hos miljö- och byggnadsnämnden.
Anmälan
Anmälan om registrering av livsmedelsverksamhet ska lämnas in till miljö- och byggnadskontoret. Det gäller både om man vill starta en ny verksamhet eller ta över en verksamhet som funnits sedan tidigare.
Om du vill kompostera ditt matavfall måste du skicka en anmälan till avdelningen för miljö- och hälsoskydd. Detta gäller oavsett vilken komposteringsmetod du använder dig av.
Ungdomsmottagningen är till för alla ungdomar upp till 23 års ålder. Du kan få hjälp med såväl medicinska som sociala frågor. Alla kan ibland behöva någon att prata med. Du kanske undrar över något och inte vet vart du ska vända dig.
Om du på grund av sjukdom eller funktionsnedsättning har behov av att få din bostad anpassad kan du ansöka om bostadsanpassningsbidrag. Du ansöker via tjänsten BAB-Online.
Föreningar, stiftelser och enstaka organiserade projekt, vars verksamhet sammanfaller med socialnämndens ansvarsområde, kan ansöka om föreningsbidrag från socialnämnden.
Vård- och omsorgsnämndens föreningsbidrag kan sökas av ideella organisationer som föreningar, stiftelser och enstaka organiserade projekt. Organisationen ska ha säte i Sollentuna och bedriva riktad verksamhet till i huvudsak personer över 65 år som bor i Sollentuna.
I den här e-tjänsten kan du ansöka om ekonomiskt bistånd och enkelt följa din ansökan via dator, platta eller mobil. För att kunna logga in på e-tjänsten behöver du ha ett bank-id. Om du inte har något bank-id kan du få det via din bank.
Kontakta socialtjänstens mottagning för barn och unga
I den här e-tjänsten kan du som är barn eller ungdom kontakta socialtjänstens mottagningsgrupp.
Vi på socialtjänsten vill gärna att du som är ung och bor i Sollentuna hör av dig till oss om det är något som känns jobbigt eller om det är något du undrar över. När du har skrivit till oss kommer vi att ringa dig och fråga mer om det du funderar på.
När du skriver till oss är det viktigt att du inte skriver vad du heter, ditt personnummer eller din adress. Vi vill gärna prata med dig i telefon först. Det är för att vi ska veta om vi kan hjälpa dig. Vi kontaktar inte dina föräldrar så länge du inte sagt vem du är.
Vi vill bli bättre, därför tar vi gärna emot dina synpunkter! Du är även välkommen att felanmäla om något är trasigt eller inte fungerar så att vi kan åtgärda det.
Du får självklart vara anonym när du lämnar en synpunkt eller gör en felanmälan. Om du vill ha ett svar eller från oss eller om du tror att vi kan vilja komma i kontakt med dig, behöver du dock lämna dina kontaktuppgifter.
Gäller synpunkten ett pågående ärende, eller någon annan typ av fråga är du välkommen att höra av dig till kontaktcenter på telefonnummer: 08-579 210 00.
Har du blivit sjuk efter att ha ätit mat från en affär, kafé eller restaurang i Sollentuna? Din anmälan kan hjälpa oss att stoppa smittspridning och förhindra att andra människor blir sjuka.
Om du har allvarliga symptom bör du söka läkarvård.
Har du problem med ventilation, temperatur, drag, skadedjur, fukt, mögel eller buller i din bostad?
I de flesta fall är det fastighetsägaren som är ansvarig för att åtgärda brister i inomhusmiljön. Om du inte får hjälp därifrån kan du vända dig till avdelningen för miljö- och hälsoskydd som kan kräva utredning och eventuell åtgärd.
Anmäl problemet till avdelningen för miljö och hälsoskydd här.
Har du synpunkter eller klagomål på förskolan eller skolan där ditt barn går? Då vill vi att du berättar det för oss! Om du har synpunkter eller klagomål kan du lämna dem till:
Ansvarig rektor på den verksamhet som det gäller.
Utbildningskontoret som då lämnar dina synpunkter vidare till den berörda verksamheten.
Du som har drabbats av en patientskada orsakad av en kommunal vårdgivare eller en privat vårdgivare som utför vård i kommunal regi kan anmäla skadan för att söka ersättning. Skadeanmälan för patientförsäkring
Synpunkter och klagomål
Har du förbättringsförslag eller klagomål på verksamheter inom vård och omsorg? Då vill vi att du berättar det för oss!
Om du har synpunkter eller klagomål kan du lämna dem till:
Ansvarig chef på den verksamhet som det gäller. Till exempel verksamhetschefen på boendet, hemtjänstföretaget eller den dagliga verksamheten.
Vård- och omsorgskontoret som då lämnar dina synpunkter vidare till den berörda verksamheten. Om du anger dina kontaktuppgifter får du ett svar inom sju dagar (från det att klagomålet har mottagits).
Du kan välja att lämna synpunkter via post, e-post eller e-tjänst: