Till navigation Till innehåll (s)

Förbered dig för en kris

Om det blir ett långvarigt strömavbrott eller någon annan allvarlig störning i samhället måste du själv ha beredskap för att kunna ordna med vatten, mat och värme. Att klara sig utan samhällets hjälp en vecka är att ha hemberedskap.

Ingen kan helt garantera sig mot störningar, till exempel elavbrott, men däremot kan du själv påverka hur hårt du drabbas. För att underlätta kan det vara klokt att tänka sig in i situationen innan elavbrottet är ett faktum.

Skydda dig mot brand - MSBs film på Youtube

Här är en del tips på hur du kan utrusta din bostad inför en kris. Tipsen det gäller framförallt vid avbrott i försörjningen av el, värme och vatten. Se till att samla alla viktiga saker på ett lättillgängligt ställe. Om mobil och internet inte fungerar är det bra att ha en lista med telefonnummer. Du kan i förväg skriva ner telefonnummer till exempelvis anhöriga, bekanta, kommunen, räddningstjänsten, elleverantören och sjukvården.

Ta vara på värmen

Förutom brist på vatten och mat är kyla det som påverkar vår arbetsförmåga mest. Därför gäller det att försöka hålla värmen. Har du kakelugn eller öppen spis är det till stor hjälp. Den näst bästa nödvärmaren är en fotogen- eller gasolkamin.

Är ni flera som fryser kan ni vistas i ett rum. Fyra personer ger ifrån sig lika mycket värme som ett mindre värmeelement. Ni kan också bygga en koja med hjälp av ett matbord eller andra möbler, några filtar och madrasser. Vädra ur med jämna mellanrum. När det är kallt ute kyls bostaden ner snabbt. Det som först blir kallt är golven, så en extra matta eller två kan vara bra att lägga på.

Varar elavbrottet en längre tid kan du isolera eller täta fönstren med tejp, filtar eller plast för att spara på värmen. Fundera på hur du och din familj på bästa sätt ska rusta er för att klara er utan värme och vatten. Det kan dröja ett dygn innan inomhustemperaturen sjunker till 10 grader.

Hemberedskap värme - MSBs film på Youtube

Reservbelysning

Vid ett längre elavbrott gäller det också att ordna någon form av reservbelysning. Ficklampor och reservbatterier är bra att ha hemma. Stearinljus ger både värme och ljus men en fotogenlykta är en effektivare ljuskälla. En gasollampa kan ha samma lyskraft som en vanlig glödlampa. Kom ihåg att aldrig lämna levande ljus obevakade.

Mat och vatten

Vid ett elavbrott försvinner vattnet. Kommunen kan i vissa fall ställa upp vattentankar men då gäller det att ha bra dunkar hemma för att kunna hämta vattnet. Dunken ska gärna ha en tapp. Det är bra att ha livsmedel som inte kräver uppvärmning eller längre och mer avancerad tillagning.

Hemberedskap vatten - MSBs film på Youtube

Hemberedskap mat - MSBs film på Youtube

Bra att ha hemma

Använd gärna denna checklista för att kontrollera att du har det som behövs vid en akut situation.

• Tändstickor
  • Stearin - och värmeljus
  • Ficklampa med extra batterier
  • Fotogenlampa och bränsle
  • Dunkar att hämta vatten i
  • Husapotek med det viktigaste
  • Radio med batterier eller vev och solceller
  • Extra element eller värmare
  • Sovsäck, filtar och varma kläder
  • Hygienartiklar som fungerar utan vatten, till exempel tvättlappar
  • Campingkök och bränsle (campingkök ska aldrig placeras under köksfläkten. Fettavlagringar i fläkten kan fatta eld.)
  • Exempelvis T-röd för spritkök
  • Mat som klarar rumstemperatur
  • Kontanter
  • Någon form av släckutrustning, till exempel brandsläckare eller brandfilt
  • Telefonlista

Hemberedskap kommunikation - MSBs film på Youtube

Goda råd

• Saknar du friskt vatten kan du använda sjövatten, vatten från vattendrag och brunnar, smält snö och is. Sila vattnet i kaffefilter och koka det därefter i 5-10 minuter utan lock för att döda eventuella bakterier. Förvara vattnet mörkt och kallt.
  • Vid ett strömavbrott kan det vara bra att tappa upp vatten i kärl, dunkar eller PET-flaskor. Strömavbrottet kan snabbt påverka vattendistributionen.
  • Har du ett tält, använd det inomhus eller bygg en koja med hjälp av bord, stolar och filar. Lägg mattor på golvet. Ha ordentligt på fötterna.
  • Stearinljus och värmeljus ger viss värme. Använd rejäla och obrännbara ljusstakar. Lämna aldrig ljusen obevakade.
  • Kontrollera din brandvarnare och att du har släckutrustning av något slag, brandsläckare, brandfilt eller vatten upphällt i hinkar.

Om krisen eller kriget kommer (broschyr hos MSB)

Mer läsning för dig