Till navigation Till innehåll (s)
Porträttbild av Pontus Larsson.

Läraren Pontus Larsson vinnare årets lärare i tillgänglighet.

Förskola & skola

Möt Pontus Larsson, vinnare av lärarpriset i tillgänglighet

Pontus Larsson vinner årets lärarpris i kategorin tillgänglighet. Pontus arbetar sedan sex år tillbaka som matematiklärare vid Sofielundsskolan. Han brinner för ämnet matematik och att göra undervisningen tillgänglig för alla elever.

– Jag är otroligt stolt över att ha fått det här priset, eftersom det är så viktigt för mig att vi välkomnar alla elever oavsett utmaningar. På Sofielundsskolan är varje elev unik och för att skapa en tillgänglig undervisning behöver vi ha ett öppet och tillgängligt klimat. Det är avgörande att vi lyssnar på eleverna, samarbetar och använder oss av kunskap och förståelse.

Att jag har fått ett pris i just den här kategorin visar att jag är på rätt väg och att jag ska fortsätta sträva mot att göra det jag gör och fortsätta sträva efter att göra det ännu bättre, säger Pontus Larsson.

Pontus arbetar med olika anpassningar och metoder för att se till att matematikundervisningen anpassas efter varje elevs behov.

– Jag lär känna eleverna för att se vad som krävs för att de ska lyckas. Jag jobbar med anpassningar, som timer, individuella planer, anpassat material, placeringar i rummet, hörselkåpor, skärmar, musik. Det är viktigt att våga testa och se hur och när man når framgång hos eleven, säger Pontus.

Han planerar att använda prispengarna till material som kan användas i klassrummet, men har inte hunnit bestämma vad det blir.

– Jag har inte hunnit tänka klart, men en plan är att skaffa material så jag kan göra bra videor i matematik. Jag gjorde det förut, men de blev så där, så jag vill se vilken ny teknik som finns och som förhoppnings leder till att jag kan göra det bättre. Jag vill göra något som jag har användning för i klassrummet, avslutar Pontus.

Juryns motivering

Pontus anpassar matematikundervisningen till varje elevs unika behov. Genom att etablera personliga relationer med varje elev och effektivt utnyttja sina verktyg, lyckas han skapa en inkluderande och stödjande lärmiljö. Hans förmåga att använda både fysiska och kommunikativa anpassningar, som bildstöd och kroppsspråk, säkerställer att alla elever känner sig värdefulla och förstådda utan att någonsin känna sig utpekade. Pontus fokuserar på att identifiera och åtgärda grundorsaken till utmaningar i lärandet.

Om lärarpriset

Sollentuna kommun varje år ut pris till årets lärare. Priset delas ut i kategorierna; hållbarhet, digitalisering, tillgänglighet, barn och elevpriset och årets skolledare. Vinnarna utses av en jury som intervjuar alla finalister om lärande och undervisning. De som vinner får en summa att använda till kompetensutveckling. Till årets lärarpris inkom över cirka 200 stycken nomineringar.

Sollentuna kommuns lärarpris

Till nyhetsarkivet