Till navigation Till innehåll (s)
Tanja Gutman

Läraren Tanja Gutman.

Förskola & skola

Möt Tanja Gutman, vinnare av årets barn- och elevpris

Tanja Gutman är årets vinnare av barn och elevpriset, en av kategorierna i Sollentunas lärarpris. I denna kategori är det barn och elever som har nominerat. Tanja arbetar som lärare vid Rudbeck gymnasium i svenska som andraspråk och möter varje dag elever från hela världen.

– Det är otroligt ärofyllt att få en sådan fantastisk fin utmärkelse. Det är den finaste återkoppling som man någonsin kan få från sina elever. Det är ett bevis för mig som lärare att jag har lyckats i mitt uppdrag som lärare. Det motiverar mig att kämpa ännu hårdare och göra mitt bästa i klassrummet för elevernas skull och att fortsätta utvecklas som pedagog, säger Tanja Gutman.

De senaste åtta åren har Tanja arbetat som gymnasielärare i ämnet svenska som andraspråk, hon har även arbetat många år som SFI-lärare vid Komvux. Men innan dess var Tanja själv SFI-elev. Och lärde sig svenska i samma byggnad som hon nu undervisar i.


– Erfarenheten av att vara SFI-elev och lära mig svenska från början till att nu undervisa i ämnet, har gett mig en unik inblick och djupare förståelse för de utmaningar och framsteg som mina elever genomgår på sin unika språkresa. Detta har nog bidragit till att eleverna ser mig som en förebild i klassrummet, säger Tanja Gutman.

I motiveringen beskrivs att du främjar en klassrumsmiljö där misstag välkomnas som en del av lärandeprocessen så eleverna lär sig att våga mer, berätta mer!

– Genom att skapa en miljö där eleverna vågar göra misstag och se dem som en del av lärandeprocessen, bidrar jag till att de vågar ta mer plats och uttrycka sig mer fritt. Att dela min egen språkresa och skapa en atmosfär av öppenhet och skratt gör att eleverna känner sig mer bekväma och motiverade att delta aktivt i lektionerna.

Vi har otroligt roligt tillsammans, vi skrattar ofta på lektionerna. Det stärker relationer, skapar ett tillåtande klimat i klassrummet och medför massor med positiva effekter både på hälsan och inlärningen, säger Tanja.

Har du bestämt dig för vilken kompetensutveckling prispengarna ska gå till?

– Ja, det vet jag faktiskt! Jag har anmält mig till utbildningen för att bli barn-och tonårsyogalärare. Det är det jag ska göra under sommaren och hösten. Jag ser också fram emot att implementera de nyvunna kunskaperna i klassrummet nästa läsår, avslutar Tanja.

Juryns motivering

”Tanja har en unik förmåga att skapa en inkluderande och stödjande lärmiljö för sina elever. Genom sin egen erfarenhet som SFI-elev har hon en djup förståelse för utmaningarna som nyanlända elever möter. Hon möter elevernas behov med empati och förståelse. Tanja främjar en klassrumsmiljö där misstag välkomnas som en del av lärandeprocessen, vilket uppmuntrar eleverna att våga mer och känna sig säkra. Hennes kreativa tillvägagångssätt, där hon inte drar sig för att bjuda på sig själv, inspirerar eleverna att öppna upp och delta aktivt i undervisningen. Tanja gör klassrummet till en trygg plats för alla elever oavsett bakgrund och hennes ovillkorliga engagemang är lika fantastiskt som inspirerande.”

Om lärarpriset

Sollentuna kommun varje år ut pris till årets lärare. Priset delas ut i kategorierna; hållbarhet, digitalisering, tillgänglighet, barn och elevpriset och årets skolledare. Vinnarna utses av en jury som intervjuar alla finalister om lärande och undervisning. De som vinner får en summa att använda till kompetensutveckling. Till årets lärarpris inkom över cirka 200 stycken nomineringar.

Sollentuna kommuns lärarpris

Till nyhetsarkivet